افزایش موفقیت IVF با طب سوزنی لیزری و لیزر گوش


مدیر سایت 5 مرداد 1398 دقیقه مطالعه
افزایش موفقیت IVF با طب سوزنی لیزری و لیزر گوش

به وردپرس خوش آمدید. این اولین نوشته‌ی شماست. این را ویرایش یا حذف کنید، سپس نوشتن را شروع نمایید!

علل شایع ناباروری در زنان

یکی از علل اصلی ناباروری سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCO است. در این سندرم فولیکول های ریز 2 تا 9 میلیمتری حاوی مایع وجود دارد. عوارض این سندرم قابل پیشگیری است، اما به دلیل عدم تخمک گذاری مرتب، باعث بروز ناباروری و خونریزی نامنظم رحم می گردد. افراد دچار این سندروم از افزایش موهای زائد، جوش و آکنه، بعضاً بزرگی دو طرف تخمدان و قاعدگی نامنظم رنج می برند.

PCO به عنوان یکی از علل اصلی ناباروری در زنان مورد توجه قرار می گیرد و در صورت عدم درمان می تواند موجب افزایش ضخامت دیواره رحم و در برخی مواقع سرطان رحم در سنین بالاتر گردد. از دیگر علل ناباروری می توان به اختلال در لوله های رحمی، آندومتریوز،  اختلال در گردن رحم  و مشکلات دستگاه سیستم ایمنی اشاره کرد.
اما همانطور که گفته شد یکی از علل اصلی ناباروری، اختلال در کارکرد تخمدان است که ۴۰ درصد ناباروری در زنان را به خود اختصاص می دهد.

از روش‌های درمانی اصلی و امروزی برای درمان ناباروری روش آی وی اف (IVF یا لقاح آزمایشگاهی) است در این روش اسپرم و تخمک در آزمایشگاه ها ترکیب می شوند و عمل لقاح در شیشه صورت می گیرد پس از آن تخمک بارور شده به رهن انتقال داده می شود در صورتیکه لانه گزینی موفق صورت گیرد به جنین تبدیل خواهد شد

بر اساس تحقیقات انجام شده در زمینه‌ی لقاح آزمایشگاهی یا IVF مشخص شده که بیش از نیمی از جنین های منتقل شده در سیکل های لقاح آزمایشگاهی موفق به لانه گزینی در رحم نمی شوند، در نتیجه احتمال تبدیل رویان به جنین به صفر می رسد.

در IVF رحم مادر باید برای پذیرش جنین آمادگی کامل داشته باشد و عوامل مختلفی در پذیرش یا عدم پذیرش جنین در رحم وجود دارند. توجه داشته باشید باروری در انسان هیچگاه صددرصد نیست و دلایل زیادی برای موفقیت یا عدم موفقیت در لانه گزینی وجود دارد؛ به همین علت اولین و حتی سومین IVF نیز معمولاً با شکست مواجه است و در صورتی که IVF چند بار تکرار گردد و بیمار دچار مشکلات مربوط به لانه گزینی از جمله سابقه چسبندگی داخل شکم، التهاب و عفونت رحم و لوله های رحم نباشد، اهدای تخمک و در صورت لزوم اهدای جنین را به بیمار توصیه می کنند

حتی در مواردی که زوجین به صورت طبیعی برای بارداری اقدام می‌کنند، در ۵۰ درصد از موارد بارداری منجر به سقط می شود، بدون آنکه مادر متوجه شود. این امر نشان دهنده آن است که لانه گزینی هیچگاه صددرصد نیست و جنین یک سوم و عوامل مادری دو سوم در لانه گزینی موفق نقش دارند.

موفقیت IVF با طب سوزنی

تیمی از پزشکان دانشگاه مریلند و دانشگاه آمستردام گزارشی مبنی بر تاثیر طب سوزنی بر احتمال موفقیت IVF تا ۶۵ درصد در ژورنال پزشکی انگلیس به چاپ رسانده اند. این تیم به سرپرستی اریک منهایمر، هفت مقاله متفاوتی را که از سال ۲۰۰۲ به چاپ رسیده و متشکل از ۱۳۶۶ زن تحت درمان با آی وی اف است، بررسی کردند.
زنان شرکت کننده در این آزمایش طب سوزنی را بلافاصله بعد یا بلافاصله قبل از جایگذاری رویان در شکم انجام دادند. این تیم به این نتیجه رسیدند که که زنانی که همراه با آی وی اف از طب سوزنی بهره برده بودند، احتمال انتقال موفقیت‌آمیز جنین در آنها تا ۶۵ درصد بیشتر بوده است؛ نسبت به کسانی که هیچ درمانی با طب سوزنی انجام نداده بودند.
اعتقاد بر این است که طب سوزنی با افزایش جریان خون به رحم و نیز تحریک ناقلان عصبی که تولید گنادوتروپین ها را افزایش می دهند به موفقیت IVF در زنان کمک می کند.

۰۹۱۰۶۶۴۲۹۲۰

اینستاگرام: Dr.Abbas_Ansari@

منبع:

Acupuncture may increase IVF success rates
11 February 2008
By Katy Sinclair
Appeared in BioNews 444

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*