درمان عوارض فلج مغزی با لیزرآکوپانکچر


Dr. Ansari 19 فروردین 1397 دقیقه مطالعه
درمان عوارض فلج مغزی با لیزرآکوپانکچر

فلج مغزی (CP) چیست؟

فلج مغزی یک اختلال عصبی است که در اثر رشد ناکامل  مغز و رویدادهایی که قبل از زایمان، در حین زایمان و یا آسیب به سر یا عفونت در ماههای اول تولد رخ میدهد، ایجاد میگردد و بطور دائمی بر حرکات بدن و هماهنگی عضلات تاثیر می گذارد، اما با گذشت زمان تشدید نمی یابد.

علائم اولیه سی پی معمولاً تا قبل از سن 3 سالگی ظاهر می شود که شایع ترین آنها عبارتند از آتاکسیا (عدم هماهنگی هنگام انجام حرکات ارادی)، اسپاستیستی ( سفت و سخت شدن عضلات)، کشیدن یک پا بر روی زمین هنگام راه رفتن، راه رفتن روی پنجه پا، راه رفتن قیچی وار، تاخیر در یادگیری، مشکلات تکلم، بلع، شنیداری و بیش از حد سفت و یا بیش از حد شل بودن عضلات.

عوامل خطر برای فلج مغزی عبارتند از: زایمان زودرس، دو قلو بودن، عفونت های خاص در طول بارداری مانند توکسوپلاسموز یا سرخجه، زایمان دشوار، آسیب به سر در سال های اول تولد.

لیزرآکوپانکچر می تواند به آرام سازی عضلات هیپرتونیک (سفت و منقبض) در کودکان، کاهش تنش عضلانی، درد و احساس ناراحتی کمک کند. یافته های حاصل از 35 مطالعه که بر روی 3286 کودک مبتلا به فلج مغزی انجام شده نشان داده است که طب سوزنی می تواند به بهبود عملکرد روزانه و مشکلات گفتاری بیماران کمک کند. طب سوزنی و لیزرآکوپانکچر می تواند بهبود اعصاب مغزی آسیب دیده و بازسازی عملکرد مغز را تسریع بخشد. همچنین، با افزایش خونرسانی به عضلات، آنها را تقویت کرده و حرکت را بهبود می بخشد و با کاهش استرس و اضطراب، موجب افزایش کیفیت خواب و تغذیه کودک می شود.

به طور کلی هر چه  برای درمان کودکان مبتلا به فلج مغزی زودتر اقدام گردد، احتمال برطرف شدن ناتوانی‌ها و اختلالات جسمی در آنها بسیار بیشتر است

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*