آیا طب سوزنی در درمان ناباروری موثر است؟


Dr. Ansari 15 فروردین 1397 دقیقه مطالعه
آیا طب سوزنی در درمان ناباروری موثر است؟

ناباروری به صورت ناتواني يك زوج در باردار شدن پس از يك سال رابطه جنسي بدون جلوگيري از بارداري تعریف می شود. ناباروري در 10 تا 15 درصد از زوجین ديده مي شود.

آیا طب سوزنی در درمان ناباروری موثر است؟

مطالعات متعدد نشان داده است زنانی که درمان طب سوزنی دریافت می کنند – خواه برای درمان شرایطی که با پروسه باردار شدن آنها تداخل دارد (مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS) یا افزایش شانس موفقیت IVF، میزان بارداری و زایمان بالاتری داشته اند. بعضی پزشکان، طب سوزنی را برای کاهش سطح استرس کلی به بیماران توصیه می کنند، زیرا هورمون استرس می تواند هورمون های باروری مانند پروژسترون را کاهش دهد.

طب سوزنی می تواند با کاهش استرس، افزایش جریان خون به اندام های تولید مثل و متعادل کردن سیستم اندوکرین، باروری را بهبود بخشد. طب سوزنی با افزایش جریان خون به رحم و تخمدان ها، شانس بیشتری را برای تغذیه تخمک فراهم می کند.

بدلیل  تعادل حساس میان غدد هیپوتالاموس، هیپوفیز و تولید مثلی، استرس می تواند کاملاً مانع  تخمک گذاری در زنان و عدم باروری در آن ها شود. استرس همچنین می تواند موجب ایجاد اسپاسم در رحم و لوله های فالوپ شود که با حرکت و لانه گزینی تخمک بارور شده تداخل دارد. در مردان، استرس بر تعداد و تحرک اسپرم ها تاثیر گذاشته و موجب ناتوانی جنسی می گردد. طب سوزنی با آزادسازی اندورفین در مغز، با اثرات استرس و کورتیزول مقابله می کند.

علت شایع ناباروری در زنان اختلال در تخمک گذاری است که به موجب آن  تخمک بالغ از تخمدان آزاد نمی گردد که علت آن نیز معمولا عدم تعادل هورمونی است. برای مثال، بدون میزان کافی پروژسترون، جنین قادر به چسبیدن به رحم نیست. میزان بالای پرولاکتین (هورمونی که تولید شیر از پستان را تحریک می کند) نیز می تواند مانع تخمک گذاری شود.

اگر نقاط طب سوزنی در یک خانم باردار اشتباه انتخاب شود، خطر سقط جنین وجود دارد. بنابراین، افراد تنها باید توسط متخصص طب سوزنی در درمان اختلالات ناباروری، تحت درمان قرار گیرند.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*