بازتوانی عوارض سکته مغزی با طب سوزنی


Dr. Ansari 29 شهریور 1396 دقیقه مطالعه
بازتوانی عوارض سکته مغزی با طب سوزنی

سکته مغزی در اثر بسته شدن یا پاره شدن یک یا چند شریان مغزی اتفاق می افتد که برحسب نوع و وسعت منطقه ای که در آن اتفاق می افتد می تواند منجر به ایجاد عوارضی از ناتوانی تا مرگ شود. بطور متوسط 10 تا 15 درصد افرادی که به سکته مغزی دچار می شوند، جان خود را از دست می دهند و 60 تا 70 درصد بیماران می توانند با درمانی مناسب زندگی مستقلی داشته باشند.

بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی، سالانه 15 میلیون نفر در سراسر جهان دچار سکته مغزی می شوند که اکثر آنها در کشورهای توسعه یافته که فشار خون بالا، هیپرکلسترولمی و بیماری های قلبی شایع است، زندگی می کنند. سکتۀ مغزی سومین علت شایع مرگ و میر و اصلی ترین عامل ناتوانی است. فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا، افزایش سن به عنوان عوامل خطر برای این عارضه محسوب می شوند.

 از دیدگاه طب چینی، سکتۀ مغزی بر مریدین ها، اندام های دیگر و عروق خونی نیز تأثیر می گذارد. اختلال در عملکرد کبد و کلیه، رژیم غذایی نامناسب، اختلالات هیجانی و افزایش سن و بنیه ضعیف بدن از جمله عواملی هستند که منجر به سکته مغزی می شوند.

طب سوزنی با افزایش گردش خون به اندام ها و برقراری تعادل در بدن به بهبود قدرت عضلانی و بازتوانی عوارض پس از سکته مغزی، از جمله فلج شدن نیمه بدن، اختلالات گفتاری، اختلال در بلع، اختلالات حسی و حرکتی، اختلالات دفع ادرار و افسردگی کمک می کند. از سال 1998سازمان جهانی بهداشت (WHO) و NIH درمان سکته مغزی با طب سوزنی حتی برای بیمارانی که در ICU هستند نیز توصیه و تأکید شده است.  دوره درمان بر اساس شرایط بیمار و وسعت ناحیه آسیب دیده متفاوت بوده و حدود 15 ـ 10 جلسه است.

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*