یائسگی زودرس چیست و آیا قابل درمان است؟


Dr. Ansari 12 مهر 1401 دقیقه مطالعه
یائسگی زودرس چیست و آیا قابل درمان است؟

اگر مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان (POF) هستید، احتمالاً می دانید که این وضعیت بسیار شبیه یائسگی است و تنها تفاوتش اینست که در سنین پایین تر اتفاق می افتد. POF یک وضعیت شایع نیست، اما معمولاً زنان را در اوایل تا اواسط 30 سالگی تحت تاثیر قرار می دهد و اگر قصد باردار شدن دارید، می تواند چالش برانگیز باشد. از آنجایی که هیچ درمان با پشتوانه پزشکی برای نارسایی زودرس تخمدان وجود ندارد، آیا طب سوزنی و طب چینی می توانند برای شما مفید باشند؟

علت یائسگی زودرس

بسته به عوامل خطری که ممکن است در ابتلای شما به این بیماری نقش داشته باشد، ممکن است. برای برخی، این یک مسئله ارثی (دارای سابقه خانوادگی) است. برای زنان دیگر، POF ممکن است به دلیل آندومتریوز، FSH بالا (هورمون محرک فولیکول)، AMH پایین (هورمون آنتی مولرین)، یا وضعیت هایی که بر سیستم تولید مثل تأثیر می‌گذارند، ایجاد شده باشد. بیماری های خودایمنی، آسیب تخمدان ناشی از شیمی درمانی یا جراحی، عفونت های ویروسی، سموم و نقص های کروموزومی از دیگر علل احتمالی نارسایی زودرس تخمدان هستند.

علائم یائسگی زودرس

در زنانی که نقص کروموزومی وجود ندارد، نارسایی تخمدان اغلب متناوب است. به این معنی که شما ممکن است گهگاه استروژن تولید کنید و تخمک گذاری داشته باشید و بتوانید به طور بالقوه باردار شوید. وضعیت هر زن متفاوت است و در برخی زنان می توان نارسایی زودرس تخمدان را معکوس کرد.

در این میان کارهای زیادی می توانید برای تقویت سلامت جسمی و روحی خود انجام دهید که باعث می شود از سیستم باروری قوی تری برخوردار باشید. مثلا رژیم غذایی سالم داشته باشید، خواب منظم و با کیفیت داشته باشید، ورزش کنید، استرس و قرار گرفتن در معرض سموم را کاهش دهید و درمان با طب سوزنی را مدنظر قرار دهید.

چرا طب سوزنی؟

طب سوزنی روشی بسیار کارآمد برای از بین بردن استرس و اضطراب شناخته شده است. همچنین باعث افزایش جریان خون به اندام ها و بافت های تناسلی می شود. جریان خون مناسب کیفیت تخمک را بهبود می بخشد، تغذیه تخمدان ها را تامین می کند، سطح FSH بالا را کاهش می دهد و می تواند به شما کمک کند سیکل های منظم تری داشته باشید. با توجه به اینکه احتمالاً عوارض جانبی ناخوشایندی مشابه عوارض یائسگی مانند گرگرفتگی، نوسانات خلقی، خشکی واژن یا مشکلات خواب دارید، طب سوزنی این مسائل را نیز برطرف می کند تا به طور کلی احساس بهتری داشته باشید. به علاوه، طب سوزنی می تواند به داشتن سیستم ایمنی سالم تر، خواب بهتر، افزایش سطح استروژن، کاهش استرس و چرخه تخمک گذاری طبیعی تر کمک کند.

هیچ تضمینی وجود ندارد که یک رویکرد درمانی باعث بهبود یا درمان POF شود، اما مطمئناً همیشه می توان به اثرات روش های درمانی موجود امیدوار بود.

جهت مشاوره رایگان در مورد یائسگی زودرس و قاعدگی نامنظم می توانید با شماره 26767205-021 و 09106642920 تماس حاصل فرمایید.

 

نمونه بالینی درمان یائسگی زودرس

 

آزمایش هورمونی قبل از درمان با طب سوزنی برای یائسگی زودرس

 

سونوگرافی قبل از درمان یائسگی زودرس با لیزر آکوپانکچر و طب سوزنی

آزمایش هورمونی بعد از درمان با طب سوزنی برای یائسگی زودرس

 

بیمار به دلیل کاهش ذخیره تخمدان و درنتیجه عدم قاعدگی یا آمنوره از سنندج به مطب ما مراجعه کردند. ایشان به مدت دو سال پریود طبیعی نداشتند و تنها با مصرف استروژن و پروژسترون پریود می شدند؛ در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ سلول درمانی انجام داده بودند که متاسفانه تاثیری نداشت و ذخیره تخمدان از 0.01 تغییری نکرده بود. پس از سه جلسه درمان با طب سوزنی، لیزرآکوپانکچر و لیزر موضعی رحم و تخمدان، خوشبختانه مجددا به طور طبیعی پریود شدند… و جهت ادامه درمان مراجعه خواهند کرد.

اطلاعات تماس مطب دکتر عباس انصاری- طب سوزنی و لیزر

09106642920

پیج اینستاگرام

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*