افزایش ذخیره تخمدان با طب سوزنی در آمریکا


Dr. Ansari 21 دی 1398 دقیقه مطالعه
افزایش ذخیره تخمدان با طب سوزنی در آمریکا

AMH پايين! آيا ديگر تخمکي توليد نمي‌کنم؟ آيا ذخيره تخمدان من کم شده يا نارسايي زودرس تخمدان دارم؟

اول از همه، AMH پايين به چه معناست؟ AMH مخفف (Anti-Murllerian Hormone) است و توسط فوليکول هاي کوچک در تخمدان‌ها توليد مي‌شود. فوليکول کيسه کوچک پر از مايعات و حاوي تخمک است. بر اساس تئوري متعارف، هرچه سطح AMH پايين تر باشد، فوليکول هاي کوچک کمتري وجود دارد و در نتيجه تخمک هاي کمتري در تخمدان ها باقي مانده است.

 در صورتي که سطح AMH در سنين کمتر از 40 سال کمتر از 0.3 نانوگرم در ميلي ليتر باشد، اغلب تشخيص کمبود يا کاهش ذخيره تخمدان يا نارسايي زودرس تخمدان داده مي شود.

آيا يک زن مي تواند با وجود کمبود AMH، ذخيرۀ تخمداني کاهش يافته يا نارسايي زودرس تخمدان همچنان بارور شود؟

پاسخ: گاهي اوقات در صورت درمان اصولي با طب سوزني و گياهان دارويي اين عمل امکان پذير است. در اينجا دو مورد از دکتر لي (Dr. Lee) از ارواين (Irvine) کاليفرنيا آورده شده است:

مورد 1

آزمايشات کَتي 35 ساله، ميزان FSH را برابر 23.6 و AMH را برابر 0.16 (کمترين مقدار قابل اندازه گيري در آزمايشگاه) نشان مي داد. متخصص اندوکرينولوژي توليدمثل (RE) به ايشان گفته بود چون AMH او کم است و کاهش ذخيره تخمدان و نارسايي زودرس تخمدان دارد، تنها راه بارداري از طريق IVF با تخمک اهدايي است.

او در ژوئيه سال 2011 به مطب من آمد و با طب سوزني و درمان گياهي سه بار در طي يکسال باردار گرديد (دو بارداري اول منجر به سقط جنين شد) و در بارداري سوم پسرش در آوريل 2013 به دنيا آمد.

معني AMH کمتر از 0.16 در مورد وي به چه معناست؟ آيا او ذخيره تخمداني کاهش‌يافته و نارسايي زودرس تخمدان داشت؟ در مورد او، سطح AMH پايين دلالت بر اين داشت که تعداد فوليکول هاي در حال رشد کمتري در آن سيکل داشته است.

اين بدان معنا نيست که هيچ تخمکي در تخمدانهاي او باقي نمانده و همچنين به معناي نارسايي تخمدانهاي او نيست. درک اين نکته ضروري است که قبل از رسيدن فوليکولها به اندازه هاي کوچک (2 تا 5 ميلي متر)، اين فوليکول ها در ابعاد فوق العاده کوچک، يعني اندازه هاي ميکروسکوپي (30 تا 60 ميکرومتر) به نام فوليکول هاي اوليه باقي مي مانند.

اين فوليکولهاي اوليه مقدار قابل توجهي AMH توليد نمي کنند؛ بنابراين، غير قابل تشخيص هستند، اما در هر صورت، در بافت تخمدان ها وجود دارند. فوليکول هاي اوليه حدود 9 ماه در تخمدان ها سپري مي کنند تا مراحل اوليه و ثانويه را طي کنند و به اندازه کافي بزرگ شوند تا به سايز فوليکولهاي آنترال که در سونوگرافي قابل مشاهده هستند، برسند. در اين سايز است که فوليکول آنترال شروع به توليد مقادير قابل اندازه گيري AMH مي کنند.

هنگامي که مي بينيد AMH کم است و به اين نتيجه مي رسيد که نارسايي تخمدان وجود دارد، مانند اين است که بگوييد کارخانه اتومبيل هنگامي که تعداد اتومبيل کمتري توليد مي کند، از دور خارج است. اين معني ممکن است صادق باشد،

اما دلايل ديگري مانند اعتصاب نيروي کار يا کمبود برخي از قطعات خودرو نيز ممکن است دليل توليد کمتر اتومبيل باشد. کليد موفقيت در هر دو مورد، هم ماشين و هم تخمک، دانستن چگونگي از سرگيري مجدد توليد است. اينجاست که دانش عميق در مورد طب سوزني چيني و گياهان دارويي و داروهاي غربي، تخصص باليني وسيع و تجربه موفقيت آميز مورد نياز است.

مورد 2

زن 40 ساله اهل سن ديگو در تاريخ 2011/10/9 به کلينيک طب سوزني من در ارواين مراجعه کرد. FSH وي در 2011/8 برابر با  38mIU/ml بود. AMH او در 2010/6 برابر با 0.3 ميلي گرم در ميلي ليتر و مقدار پاييني بود. به او نيز گفته شده بود که به دليل کمبود AMH و کاهش ذخيرۀ تخمدان، تنها گزينه، IVF با تخمکهاي اهدايي است. وي درمان خود را با من آغاز کرد و در 2011/11/4 به طور طبيعي با طب سوزني و طب گياهي باردار شد. پسرش در ژوئيه 2012 به دنيا آمد.

او براي فرزند دوم مجددا در تاريخ 2013/5/1 و در سن 42 سالگي به من مراجعه کرد. در آن زمان FSH برابر با 43 ، E2  يا استراديول برابر 74 وAMH  کمتر از 0.16 بود. او با طب سوزني و طب گياهي مجددا به طور طبيعي در 2013/2/3 باردار شد. وي اکنون 43 ساله است و در 2013/12 زايمان کرد.

متخصص زنان در سن ديگو با اولين بارداري او بسيار شگفت زده شده بود، اما با دومين زايمان طبيعي با طب سوزني و درمان گياهي در سن 43 سالگي، با FSH  برابر 43 و AMH کم تر از 0.16 نانوگرم در ميلي ليتر بسيار بيشتر شگفت زده شد.

باز هم، AMH پايين او به اين معني است که در طول سيکل ماهانه فوليکول آنترال در حال رشد کمتري داشته است، اما اگر کسي بداند که چگونه به آن تخمک کمک کند، تنها يک فوليکول که حاوي يک تخمک مطلوب است، براي يک بارداري موفق کافي است.

آيا AMH مي تواند افزايش يابد؟ بله.

در حال حاضر در حال درمان يک زن 39 ساله هستم. AMH او در 2013/2 برابر با 0.21 بود. او در اوايل ماه مي 2013 طب سوزني و گياهان دارويي را در مطب من شروع کرد. AMH در اواخر ماه ژوئيه در همان سال، يعن در کمتر از سه ماه به 1.2 يا 6 برابر افزايش يافت، هرچند هنوز باردار نشده است.

نکته: دو مورد فوق نشان مي دهد که ممکن است فرد با طب سوزني اصولي و درمان گياهي با AMH کم به طور طبيعي باردار شود. اين بدان معنا نيست که هر کس مي تواند به طور طبيعي با طب سوزني و درمان گياهان در زمان کم بودن AMH باردار شود. همچنان سن مهمترين عامل در تعيين کيفيت تخمک و نتيجه تلاش براي لقاح و بارداري طبيعي است. در زنان مسن با هر سطحي از AMH تخمک هاي اهدايي گزينه اي مؤثر است.

منبع مطالب فوق را می توانید در لینک آبی رنگ زیر بیابید:

https://acupuncturebydrlee.com/low_amh_acupuncture/

نمونه دیگر افزایش ذخیره تخمدان را در پیج اینستاگرام یکی از پزشکان طب سوزنی در آمریکا مشاهده کردم و طی ارتباط با ایشان، این پزشک رضایت یکی از بیماران خود با ذخیره تخمدان پایین پس از انجام طب سوزنی را در پیام های خصوصی در اینستاگرام برای اینجانب فرستادند که من نیز آن را به همراه ترجمه پیام در صفحه اینستاگرام خود برای شما عزیزان به اشتراک گذاشتم.

برای مشاهده پست به پیج اینجانب مراجعه کنید:

https://www.instagram.com/p/B58WBuPnv1B/?igshid=3ke5hlbsdvn8
برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*