بادکش درمانی (حجامت خشک)


دکتر عباس انصاری 24 فروردین 1397 دقیقه مطالعه
بادکش درمانی (حجامت خشک)

بادكش گذاشتن يا به قول عامه، ليوان انداختن‌ که امروزه در بين اهل فن به حجامت گرم و خشك شهرت دارد، از روش‌هاي مهم درماني در طب سنتي است كه داراي سابقه چند هزار ساله است. در مصر باستان در يكي از كتب پزشكي مرجع كه 1550 سال قبل از ميلاد مسيح روي پاپيروس نگاشته شده، از بادكش درماني نام برده شده است.

بادکش درمانی باعث پاکسازی کانال های انرژی و درنتیجه جریان انرژی و خون از طریق ایجاد فشار منفی در نقاط و نواحی مختلف بدن که انرژی و خون در آنجا راکد مانده است، مي‌شود. همچنین، باعث تقویت عملکرد اعضای داخلی و بنابراین، ترمیم و احیای عملکرد متعادل انرژی و خون مي‌شود. روش‌های مورد استفاده متداول مانند بادکش گذاری بر روی کانال‌های انرژی، بادکش گذاری متحرک و بادکش گذاری پس از حجامت، عملکرد بسیار مؤثری در این فرایند دارند. بادکش گذاری باید آرام، دقیق، به نرمی،سریع و تحت نظر پزشک انجام بگیرد.

بادکش با ایجاد خلأ، افزایش خون‌رسانی موضعی با فراخوانی سلول‌های دفاعی و عوامل ضد التهاب خونی و نیز جذب خون به عضلات باعث تسکین بسیاری از دردها و بیماری ها می گردد.
فواصل بین بادکش گذاری به میزان کبودی زیر پوست و شرایط و توان بیمار بستگي دارد؛ وقفه­ کوتاه مدت برای شرایط حاد و یا افراد با بنیه قوی و وقفه بلند مدت برای شرایط مزمن (بیماری‌های مزمن) و افراد با بنیه­ ضعیف تر مثل کودکان و افراد مسن.

بادکش گذاری برای کسانی که غذای زیاد خورده‌اند، الکل مصرف کرده‌اند، دچار خستگی مفرط هستند و یا ورزش سنگین انجام داده‌اند، ممنوع است.
بادکش درمانی به عنوان یک درمان مکمل می تواند برای بیماری هایی مثل کمردرد، آسم، مشکلات گوارشی (نفخ، یبوست، …)، انواع اختلالات قاعدگی، کرختی اندام و غیره بسیار موثر واقع شود.

منبع: خودآموز بادکش درمانی (جلد دوم)

مؤلف: دکتر عباس انصاری

پزشک و فارغ التحصیل طب سوزنی از چین

برچسب‌ها :