تأثیر لیزرآکوپانکچر در بهبود انواع ناراحتی های معده


Dr. Ansari 23 اسفند 1395 دقیقه مطالعه
تأثیر لیزرآکوپانکچر در بهبود انواع ناراحتی های معده
گاستریت به معنای التهاب، سوزش و تحلیل تدریجی پوشش داخلی معده است که می تواند به صورت ناگهانی (حاد) یا به شکل تدریجی (مزمن) باشد. باکتری هلیوکوباکتر پیلوری، مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، مصرف زیاد الکل، کم خونی و انواع فشارهای هیجانی به ویژه استرس در بروز این عارضه نقش دارند که با علائمی همچون سوزش سردل، رفلاکس اسید معده، آروغ، حالت تهوع و سوء هاضمه همراه است.
بر اساس طب سنتی چین این بیماری ناشی از عدم هماهنگی معده، کبد، طحال، کمبود چی (Qi) طحال و معده، کمبود یین (Yin) و گرمای توکسیک است. یکی از روش های مؤثر در درمان گاستریت و مشکلات سوء هاضمه بهره گیری از طب سوزنی است.
لیزرآکوپانکچر یکی از روش های نوین طب سوزنی است که در آن از تابش لیزر کم توان به نقاط طب سوزنی استفاده می شود. درمان بر اساس طب مرسوم غربی از داروهای مشابهی برای همه افراد و همه انواع گاستریت استفاده می کند، حال آنکه در طب سوزنی درمان برای هر فرد اختصاصی و متفاوت با دیگری است.
تحقیقات انجام شده در Chenzhou First People’s Hospital در مورد میزان تأثیر طب سوزنی و مصرف رانیتیدن در درمان گاستریت مزمن نشان می دهد: استفاده از طب سوزنی تأثیر بسیار مثبت تری نسبت به مصرف رانیتیدین در کاهش یا بهبود التهاب و ضایعات موکوسی در افراد مبتلا به گاستریت مزمن دارد. انجام آندوسکپی پس از 12 جلسه لیزرآکوپانکچر نشان داد میزان تاثیر این طب 96/4% و اثربخشی استفاده از رانیتیدین 69/9% بوده است.
روش انجام تحقیق بدین صورت بوده است که بیماران مبتلا به گاستریت به دو گروه تقسیم شده اند: گروه اول رانیتیدین خوراکی به صورت دوبار در روز مصرف کرده اند. رانیتیدین از بلاکرهای هیستامین- 2 است که تولید اسید معده را کاهش می دهد و برای درمان و پیشگیری از زخم معده و روده کاربرد دارد و خطر ابتلا به پنومونی و جداشدن جفت را افزایش داده و می تواند از طریق شیر به نوزاد منتقل شود.
در گروه دوم در 12 جلسه لیزرآکوپانکچر از نقاط زیر استفاده شد:
  • Qihai (CV6)
  • Guanyuan (CV4)
  • Zusanli (ST36)
  • Sanyinjiao (SP6)
  • Tianshu (ST25)
همچنین در نقطه CV-12 از موکسا استفاده شد.
نتایج نشان داد ترکیب لیزرآکوپانکچر با موکسا برای تسکین گاستریت بسیار موثرتر از مصرف رانیتیدن است.
لیزرآکوپانکچر با تقویت چی معده و طحال، تقویت خون و یین و خارج کردن رطوبت و گرما، غلبه بر استرس و فشارهای هیجانی و به تعادل رساندن سیستم گوارش باعث بهبود گاستریت می شود.
References:
Du KT & Xie H. (2015). Clinical Study on Acupuncture plus Moxibustion for Chronic Superficial Gastritis. Shanghai Journal of Acupuncture and Moxibustion. 34(10).
Zhong MS. (2009). Jian Pi Yi Wei Shun Gan Decoction combined with Acupoints Suspended Moxibustion in treating Chronic Superficial Gastritis: 42 cases. China Journal of Health and Nutrition, Clinical Medical Journal. 18(3): 11.
برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*