درمان اضطراب در دانش آموزان با طب سوزنی گوش (اوریکولوتراپی)


Dr. Ansari 18 آذر 1395 دقیقه مطالعه
درمان اضطراب در دانش آموزان با طب سوزنی گوش (اوریکولوتراپی)

آزمون مدارس و انواع آزمون های ورودی همیشه برای دانش آموزان با اضطراب همراه بوده است چراکه میزان دانش و مهارت دانش آموزان و دانشجویان بر اساس همین آزمون ها سنجیده می شود.  از آنجا که فراگیران به این حقیقت آگاهند که قضاوت میزان مهارت آن ها در گرو همین آزمون ها است و از سویی این آزمون ها به دلیل بهبود روند یادگیری-یاددهی قابل حذف از سیستم آموزشی نیستند آزمون ها همیشه با ایجاد اضطراب همراه بوده اند.

تحقیق انجام شده در برزیل برای ارزیابی تأثیر طب سوزنی گوش در کاهش اضطراب در دانش آموزان نشان می دهد استفاده از اوریکولوتراپی (طب سوزنی گوش) درمانی ایمن، سریع و مقرون به صرفه است که باعث بهبود وضعیت روحی دانش آموزان و دانشجویان و نیز بهبود عملکرد تحصیلی در آن ها می شود.

در این تحقیق افرادی که تحت درمان با طب سوزنی گوش قرار داشتند 12 جلسه درمانی را پشت سر گذاشتند که به صورت یکبار در هفته  بوده و هر جلسه 5 تا 10 دقیقه به طول می انجامید. در هر جلسه درمانی، از نقاط شِن مِن (Shenmen point) و نقطه ساقه مغز (Brainstem point) استفاده می شد. محل این نقاط بر روی شکل زیر نشان داده شده است.

untitled%d8%a7%d8%a7%d8%a7%d8%a7%d8%a7%d8%a7%d8%a7%d8%a7%d8%a7%d8%a7%d8%a7%d8%a7%d8%a7%d8%a7

تحقیق انجام شده نشان می دهد نقاط شِن مِن و ساقه مغز در کاهش اضطراب بسیار موثر هستند. نقطه شن من به عنوان یک نقطه مسکن، آرامش بخش و ضد التهاب استفاده می شود. نقطه ساقه مغز نیز به دلیل تحریک مغز و آرام کردن روح به عنوان نقطه آرامبخش کاربرد دارد. در واقع پس از 7 جلسه درمان و تحریک این نقاط با سیدهای خردل (دانه های خردل- mustard seeds) تفاوت معناداری از نظر آماری بین گروه طب سوزنی گوش و گروه شاهد مشاهده شد.

با استفاده از روش نیمه دائمی در طب سوزنی گوش (استفاده از سید (دانه یا seed) و پس از 8 یا برای برخی پس از 12 جلسه و 15 روز پس از اتمام دوره درمان، کاهش میزان استرس نسبت به گروه کنترل بسیار مشهود بود.

منبع:

SciELO.br

طب سوزنی گوش جهت درمان انواع مشکلات ذهنی- هیجانی در مطب طب سوزنی دکتر انصاری انجام می شود.

تلفن:

26767205 -021

09106642920

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*