مقاله طب سوزنی در پیشگیری، درمان و توانبخشی اعتیاد (Addiction)


Dr. Ansari 24 مهر 1395 دقیقه مطالعه
مقاله طب سوزنی در پیشگیری، درمان و توانبخشی اعتیاد (Addiction)

اعتیاد به مواد به این سبب آغاز می‌شود که مصرف آن ماده باعث می‌شود فرد احساس بهتر یا متفاوتی داشته باشد؛ اعتیاد معمولا نتیجه خود درمانی در جهت داشتن حس بهتر است. مکانیسم اعتیاد به دارو این است که مواد مخدر دارویی به قسمت‌هایی در بدن که به‌طور عادی با اندورفین‌های بدن شما اشغال می‌شوند، اتصال می‌یابند.

بسیاری از افراد از اعتیاد به مواد و رفتارهای مختلف رنج می‌برند. این مواد می‌توانند شامل مواد مخدر، داروهای تجویز شده، سیگار، قهوه، شکر و بسیاری از مواد دیگر باشند. غذا خوردن، ارتباط جنسی، خرید کردن، ورزش و سایر عادت‌ها و رفتارها می‌توانند به‌عنوان ‌یک عمل افراطی قلمداد شوند. وقتی فردی از اعتیاد رنج می‌برد، نمی‌تواند کارهایش را بدون مصرف مقدار معینی از مواد یا انجام میزان خاصی از فعالیت‌ها انجام دهد.

درمان موفقیت‌آمیز اعتیاد

اندورفین‌ها موادی شیمیایی هستند که بدن به‌طور طبیعی تولید می‌کند و احساس خوشحالی و راحتی را در پی دارد. زمانی که اندورفین‌ها به مکان خاصی در مغز شما اتصال می‌یابند، نوعی احساس تسکین بدون وجود استرس و درد همراه با احساس سرخوشی به شما دست می‌دهد. با استفاده از داروها و افزایش استفاده از مواد مخدر، بدن شما تولید اندورفین طبیعی را کاهش می‌دهد زیرا مواد مخدر جایگزین می‌شوند و بدن تولید اندورفین‌های طبیعی را غیرضروری می‌بیند. این بدان معنی است که بدون مواد مخدر، شخص معتاد نمی‌تواند از درد و استرس رهایی یابد – بنابراین به مواد بیشتری برای رسیدن به یک احساس طبیعی نیاز پیدا می‌کند. این نوعی توضیح ساده از اعتیاد است.

به‌منظور توقف مؤثر چرخه اعتیاد به مواد، باید بدن خود را در معرض بازگردانی تولید نرمال اندورفین‌های طبیعی قرار دهید.

فعالیت‌های خاصی وجود دارند که موجب تحریک تولید غیرعادی اندورفین‌ها می‌شوند، و از این‌رو افرادی را که دارای زمینه‌ ژنتیکی برای معتاد شدن هستند در معرض خطر قرار می‌دهند و از این فعالیت‌ها رها می‌سازند. رفتارهای اعتیادآور شامل قماربازی، ارتباط جنسی، خرید کردن، پرخوری و حتی ورزش کردن می‌باشند. این رفتارها می‌توانند موجب از بین رفتن سلامتی، وضعیت مالی و روابط شوند.

برای این کار، درمان طب سوزنی دارای تأثیر آرام‌بخش طبیعی است که همچنین موجب بهبود انرژی و تمرکز شده و تحریک‌پذیری را کمتر می‌کند و باعث می‌شود خواب راحتی داشته باشید. علاوه بر این، طب سوزنی می‌تواند منجر به فعال‌سازی عملکرد سم‌زدایی کبد، کلیه و ریه برای خارج کردن سموم موجود در غذاها، داروها و مواد شیمیایی شود.

وقتی بیماران نیکوتین مصرف می‌کنند، در هفته اول به‌طور روزانه درمان می‌شوند و به‌تدریج هفته‌به‌هفته درمان آن‌ها کامل‌تر می‌شود. بعد از گذشت یک ماه بسیاری از بیمارانی که پروتکل درمانی خود را به‌طور مرتب دنبال کرده‌اند، می‌توانند عادت اعتیادی خود را با موفقیت تغییر دهند.

پزشک باید در مورد همه نشانه‌هایی که تاکنون تجربه کرده‌اید، اعم از نشانه‌های مربوط به اعتیاد علاوه بر جزئیات کامل در مورد سلامت و زندگی گذشته‌ شما آگاهی یابد، و طب چینی بررسی می‌کند که چطور اعتیاد شما به استراحت فکری و سلامت فیزیکی شما مربوط می‌شود.

طب سوزنی

تحقیقات بسیاری اثر طب سوزنی برای درمان اعتیاد را تائید کرده‌اند. در ایالات‌متحده، به‌جای صدور حکم زندان مجرمین برای اولین بار، از پروتکل درمان قانونی برای آن ها استفاده می شود و این امر نشاندهنده تاثیر بالای این طب در ترک اعتیاد است. نقاط درمانی خاص در بدن برای درمان اعتیاد وجود دارند. با انجام منظم و مداوم طب سوزنی، میزان ناقلین عصبی در بدن شما به حالت تعادل می رسد و وسوسه و علائم ترک فروکش خواهد کرد. البته، اراده فرد در ترک اعتیاد اولین عامل موفقیت است و طب سوزنی می‌تواند به‌عنوان بخشی از برنامه پشتیبان و بدون عوارض جانبی استفاده شود که خطر عود را کاهش می دهد. اغلب از طب سوزنی گوش نیز به‌عنوان بخشی از پروتکل درمان استفاده می شود و تاثیر آن در درمان اعتیاد به اثبات رسیده است.

اگر اعتیاد درمان نشود، می‌تواند بر سلامت جسمی، فکری و عاطفی فرد و همچنین بر روابط، کارها و بسیاری از جوانب دیگر در فرد شدیداً تأثیر بگذارد. طب سوزنی، پروتکل پاک‌سازی، تغذیه درمانی و مشاوره تغذیه از جمله راهکارهایی هستند که برای کمک به بیماران در توقف موفقیت‌آمیز چرخه اعتیاد مورد استفاده قرارگرفته‌اند. فعال کردن آزادسازی اندورفین‌های سرکوب‌شده قبلی یکی از راه‌هایی است که طب سوزنی از طریق آن نشانه‌های ترک در همه انواع اعتیاد را کاهش می‌دهد و از این طریق می‌تواند مکان‌ گیرنده‌ای که با مواد یا فعالیت‌های اعتیادآور پرشده‌اند را اشغال نماید.

تهیه و تنظیم: دکتر عباس انصاری

پزشک و فارغ التحصیل طب سوزنی از دانشگاه CBIATC چین؛

شماره تماس:  22342729-021  و 26767205

مولف  1.اطلس رنگی نقاط طب سوزنی و فشاری، 2.  بادکش درمانی در طب چینی، 3.  راهنمای بالینی تشخیص از طریق زبان، 4. مرجع تشخیص پزشکی از طریق زبان، 4.  مترجم کتاب اوریکولوتراپی (طب سوزنی گوش).

استفاده از مقاله با ذکر منبع بلامانع است

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*