طب سوزنی برای درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا در کودکان


مدیر سایت 9 خرداد 1395 دقیقه مطالعه
طب سوزنی برای درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا در کودکان

طب سوزنی: کودکی که هر ماه از سرماخوردگی و آنفلوآنزا رنج می برد گاهی اوقات باعث ناراحتی و شاید ناامیدی والدین می شود. سرماخوردگی و آنفلوآنزا علائمی مشابهی نشان می دهند زیرا هر دو عفونت های مسری ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی هستند. سرماخوردگی و آنفلوآنزا می تواند خودبخود بهبود یابد اما علائم آن ممکن است تا هفته ها ادامه داشته باشد و گاهی اوقات منجر به بروز مشکلات دیگر گردد. درمان های معمول برای درمان سرماخوردگی که تنها علائمی مثل سرفه و گرفتگی بینی را برطرف می کنند، هیچ تاثیری بر ویروس مهاجم ندارند.

در مورد آنفلوانزا، داروهای ضدویروس قابل استفاده هستند اما این داروها عوارض جانبی مثل حالت تهوع، استفراغ، برونشیت، سینوزیت و عفونت گوش را در پی دارند.  در مطب دکتر عباس انصاری، راه حل های مختلفی برای درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا در کودکان ارائه می شوند که باعث تقویت سیتسم ایمنی، کاهش علائم و نیز کوتاه کردن دوره بهبود آن ها می شوند. طب چینی، سابقه 2000 ساله در درمان های مثل طب سوزنی، طب گیاهان دارویی، تغذیه درمانی مختص کودکان دارد.

نحوه درمان موفقیت آمیز سرماخوردگی و آنفلوآنزا

کودک شما در تمام طول سال می تواند در معرض سرماخوردگی و آنفلوآنزا قرار گیرد اما اکثر آن ها در فصل زمستان و در ماه های دی تا اردیبهشت بروز می کنند. شدت علائم سرماخوردگی، معمولا از آنفلوآنزا کمتر و سیر پیشرفت آن کندتر است. دوره سرماخوردگی معمولا 5 تا 10 روز است اما علائم آن می تواند تا 14 روز یا بیشتر ادامه داشته باشد.

عطسه، آبریزش بینی، سرفه، خشکی و درد گلو، بدن‌درد، سردرد، آبریزش از چشم ها، گرفتگی سینوس ها، گرفتگی گوش و تب با درجه کم از علائم سرماخوردگی است.

آنفلوآنزا معمولا شدید و سریع بروز می کند و علائمی مثل تب، سردرد، خستگی، سرفه خشک، گلودرد، آبریزش یا گرفتگی بینی، درد عضلات، حالت تهوع، استفراغ و اسهال را در پی دارد. دوره آنفلوآنزا عموما 3 تا 4 روز است؛ با اینحال به دنبال آن ممکن است شاهد آنسفالیت، پنومونی و التهاب گلو در کودک باشیم.

اگر به دنبال راه حلی برای این مشکل فزرند خود هستید، بدانید که استفاده از آنتی بیوتیک ها تاثیری در بهبود این دو مشکل ندارد زیرا سرماخوردگی و آنفلوآنزا عفونت های ویروسی هستند، نه عفونت باکتریایی. در واقع، طبق بررسی های به چاپ رسیده در ژورنال های پزشکی، در 90% موارد، تجویز آنتی بیوتیک ها برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا و عفونت های گوش از نظر بالینی ضروری نیستند. همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه می کند مخصوصا برای کودکان زیر 4 سال از مصرف آنتی بیوتیک ها خودداری کرده یا استفاده از آن ها با نهایت احتیاط صورت گیرد. این داروها شامل دکونژستان های بینی، آنتی هیستامین، ضدسرفه و اکسپکتورانت ها می باشد. دلیل این امر عدم اطمینان از بی ضرر بودن و کارایی این دارو ها در درمان علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا است و می تواند منجر به مصرف بیش از حد دارو یا عوارض جانبی شدید آن ها باشد.

از آنجا که سیستم ایمنی فرزند شما در مرحله رشد خود است سرماخوردگی مکرر در این سنین غیرعادی نیست. با رشد کودک، سیستم ایمنی و مکانیسم های دفاعی قوی تر شده و فرزند شما کمتر به بیماری مبتلا خواهد شد. با اینکه این دو بیماری خود بخود بهبود می یابند اما استفاده از درمان های طبی چینی می تواند دوره درمان را کوتاه تر کرده و رفع علائم را در کودک تسهیل می کند.

ادامه در: درمان های ویژه ما برای غلبه بر سرماخوردگی و آنفلوانزا کودکان

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*