مراقبت های مربوط به سرطان با استفاده از انکولوژی یکپارچه – طب سوزنی


مدیر سایت 2 فروردین 1395 دقیقه مطالعه
مراقبت های مربوط به سرطان با استفاده از انکولوژی یکپارچه – طب سوزنی

خبر سرطان برای همه افراد خبری بسیار بد و تکان دهنده است. این بیماری به اندازه ای شایع شده که همه ما افرادی را می شناسیم که این بیماری را تجربه کرده اند. سرطان دومین عامل مرگ و میر در آمریکا است که در هر دقیقه بیش از یک نفر در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست می دهند. عوامل زیادی مانند سموم، تشعشات، عفونت های میکروبی و ژنتیک در بروز سرطان نقش دارند. بر خلاف تصور عموم، ژنتیک تنها در بروز 30-20% از کل سرطان ها نقش دارد. بر اساس علم اپی ژنتیک، حتی بیان ژن های سرطانی می تواند بوسیله تغذیه، سبک زندگی و بالا بردن آگاهی اصلاح شود.

در طب چینی، برنامه مراقبت و پیشگیری از سرطان، فو ژنگ (Fu Zheng) گفته می شود که برنامه ویژه ای از انکولوژی(سرطان‌شناسی) یکپارچه برای کمک به ایمنی بدن در برابر سرطان است و بر کاهش سموم تاکید دارد. برنامه فو ژنگ عملکرد و ساختار اندام ها را متعادل کرده و بهبود می بخشد؛ سیستم طحال که معادل سیستم متابولیسم بدن است برای کمک به هضم، جذب مواد غذایی و عملکرد های ایمنی تقویت می شود؛ با تقویت انرژی و خون، سیستم ایمنی ارتقا می یابد، سیستم اندوکرین متعادل شده و مغز استخوان تغذیه و تقویت می شود.

سرطان، وضعیت بدخیم سلول هایی است که چندین ویژگی خاص دارند. همه سلول های تومور، از تقسیم خارج از کنترل یک سلول بوجود می آیند. این سلول ها نامیرا هستند و برخلاف سلول های طبیعی مرگ برنامه ریزی شده ندارند و سریع تر از سلول های طبیعی رشد می کنند و قادر به حمله و انتشار در دیگر بخش های بدن می باشند. تومور سرطانی با اندازه 5/0 سانتی متر تقریبا 1 بیلیون سلول دارد. سرطان می تواند در هر عضوی از بدن و همچنین در خون رخ دهد. 10 مورد از شایع ترین سرطان ها در آمریکا عبارتند از سرطان پستان، تیروئید، کلون/رکتوم، ریه، غدد لنفی، پانکرانس، مثانه، رحم، پوست، کلیه و پروستات. سرطان پستان با پیش بینی 235000 مورد جدید در سال 2014 شایع ترین نوع سرطان بوده است.

نقشه پراکندگی سرطان

تشخیص سرطان غالبا به ترکیبی از فرایندهای تشخیصی از جمله نتایج بیوپسی بافت تومور، ام. آر. آی و سی. تی. اسکن، نتایج آزمایشات و بیوپسی مغز استخوان بستگی دارد. زمانی که از تشخیص سرطان مطمئن شدیم، یک درجه بندی از 1 تا 4 برای تعیین وخامت و پیش بینی بهبودی و کمک به درمان آن لازم است. مرحله 1 تومور جداسازی شده بدون هرگونه لنف یا غده لنفی نگهبان است؛ بدان معنا که هیچ تقسیم سلولی انجام نمی شود. مرحله 2 توموری با اندازه بزرگتر و رشد بیش از حد، و احتمالا همراه با لنف یا غدد لنفی نگهبان است. مرحله 3 تومور از محل اولیه خود به بافت های مجاور گسترش یافته است. مرحله 4 متاستاز به اعضای دورتر از محل اولیه تومور است. آزمایشات ژنتیک بافت سرطانی می تواند اطلاعات باارزشی را آشکار کرده و به تعیین طرح درمان اختصاصی کمک می کند.

پس از بهبودی از شوک اولیه از خبر سرطان، بیمار در انتخاب درمان هایی که می تواند ترکیبی از جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی، درمان قطع هورمون یا درمان های بیولوژیک باشد راهنمایی می شود. پس از تصمیم در مورد بهترین پروتکل درمان، دیگر مسئله مورد توجه، عوارض جانبی ناشی از درمان های ضدسرطان خواهد بود. موفقیت درمان غالبا بر تحمل بیمار در برابر عوارض جانبی که می تواند شامل خستگی، ریزش مو، از دست رفتن اشتها، حالت تهوع، کم خونی، کاهش گلبول های قرمز خون، کاهش وزن، ضعف حافظه و تمرکز، نوروپاتی، اسهال، زخم دهان، خشکی دهان، بی خوابی، درد مفصل و عضلات و افسردگی باشد، بستگی دارد. اگر عوارض جانبی غیرقابل تحمل باشد ممکن است بیمار ناچار به قطع یا تغییر پروتکل درمان شود و در نتیجه کارایی درمان کاهش یابد. انکولوژی یکپارچه به دنبال ترکیب طب شرقی و غربی برای دستیابی به بهترین نتایج برای مشکلات بیمار سرطانی و در عین حال ارتقاء کیفیت زندگی است. 

ادامه در   روش های درمان با انکولوژی یکپارچه – طب سوزنی 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*