مواد غذایی عالی برای پیشگیری از پیری مغز


مدیر سایت 29 بهمن 1394 دقیقه مطالعه
مواد غذایی عالی برای پیشگیری از پیری مغز

چه غذاهایی برای پیچیده ترین و حساس ترین عضو بدن ما یعنی مغز لازمند؟ مغز انسان تقریبا به تمام مواد غذایی احتیاج دارد. بر اساس مطالعات اخیر رژیم غذایی یک مغز سالم شامل غذاهایی است که جریان خون را افزایش داده، کلسترول کمی داشته باشند و سرشار از آنتی اکسیدان باشند. چنین غذایی نه تنها برای مغز مفید است بلکه برای قلب، کند کردن روند پیری و بهبود بیماری هایی مانند دیابت نیز موثر می باشد.

تامین مواد غذایی خوب برای مغز یک ضرورت است. همانطور که وارد سال های طلایی عمر خود می شویم متوجه خواهیم شد که مغز ما به خوبی گذشته کار نمی کند. روند تصاعدی پیری مغز می تواند شروع علائم زوال عقل یا جنون باشد که ممکن است به بیماری هایی نظیر آلزایمر منتهی شود. بر اساس موسسه سلامت ملی (NIH) 5/4 میلیون آمریکایی از این بیماری رنج می برند. رادیکال های آزاد به عنوان دلیل اصلی  از دست رفتن عملکرد شناختی مرتبط با پیری شناخته شده اند.  مغز ما روزانه تحت هجوم رادیکال های آزاد ناشی از آلودگی هوا، غذاها و سبک زندگی ناسالم قرار دارد. این عوامل باعث التهابات اندکی می شود که به ساختار طبیعی سلول و عملکرد آن آسیب می رساند. خوشبختانه، با افزایش تحقیقات علمی هم اکنون از اهمیت تغذیه خوب برای سلامتی مغز آگاه هستیم، بنابراین چرا در کندکردن روند پیری مغز خود با استفاده از مواد غذایی مناسب مغز به خود کمک نکنیم؟ در اینصورت خواهیم توانست از سال های طلایی عمر خود به خوبی و رضایت عبور کنیم. قلب و سیستم قلبی- عروقی شبکه پیچیده ای هستند که در تغذیه و حفظ جریان خون در سرتاسر بدن از جمله مغز نقش مهمی دارند. برای تامین مغز با مواد غذایی لازم است جریان خون روان بوده و عروق خونی از هرگونه مانعی از جمله انسداد ناشی از تشکیل پلاکت ها بدور باشند.

قزل آلا

60% مغز ما را چربی ها تشکیل می دهند. ماهی های آب شیرین مانند سالمون یا قزل آلا غنی از اسید چرب امگا 3 هستند که به کاهش التهاب کمک کرده و به گردش خون مناسب کمک کرده و در نتیجه فعالیت سلول های عصبی در مغز را تقویت می کنند.

گردو

طب چینی معتقد است غذاها و گیاهانی که به بخش های خاصی از بدن شباهت دارند در اصل برای آن بخش خاص مفید هستند. بنابراین عجیب نیست که گردو که یک بسته بندی از ویتامین E و آنتی اکسیدان ها است از لحاظ ظاهر نیز شبیه مغز باشد. از میان آجیل ها، تنها گردو حاوی مقادیر قابل توجهی از اسید چرب امگا 3 است.

ذغال اخته

غذاهایی با اندازه کوچک و فشرده مقادیر بالایی از چی دارند. چی کلمه ای چینی معادل انرژی یا نیروی حیات است. هرچه ماده غذایی کوچکتر باشد چی آن بهتر است. جای تعجب نیست که از بین 50 میوه و سبزی ذغال اخته حاوی بیشترین مقدار آنتی اکسیدان باشد. مواد غذایی غنی از آنتوسیانیدها که در رنگدانه های آبی- قرمز ذغال اخته وجود دارند با خنثی کردن رادیکال های آزاد از مغز محافظت می کنند.

تخم مرغ

تخم مرغ نشانی از زایش و سرشار از انرژی است که به تقویت کلیه ها و هورمون ها بسیار کمک می کند. تخم مرغ با داشتن ترکیبات کولین به همراه خواص روان سازی باعث تغذیه و وران سازی سلول های مغز می شود. زرده تخم مرغ حاوی 315 میلی گرم کولین مغذی است که در سنتز و انتقال چربی هایی که برای سلامت و عملکرد مغز ضروری هستند نقش کلیدی بازی می کند.

سبزیجات به رنگ سبز تیره

این نوع سبزیجات سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند که برای سلامتی شما مفیدند. سبزیجاتی که برگ هایی به رنگ سبز تیره دارند سرشار از فولات هستند که هموسیستئین (آمینواسیدی سمی برای سلول های عصبی) را تجزیه می کند. همچنین سبزی های به رنگ تیره حاوی مقادیر بالایی آهن هستند که به تولید خون و تامین اکسیژن برای تغذیه سلول های مغز کمک می کنند. به طور کلی سبزی ها خواص خنک کننده و پاک کننده دارند. آن ها به مغز کمک می کنند تا مواد ناخواسته مثل چربی های مضر و مواد زائد انباشته شده را دور بریزد در نتیجه برای تمرکز فرد موثرند.

غذاهایی که باید از آن ها پرهیز کرد

غذاهایی با کلسترول بالا و اسیدهای چرب ترانس باید از برنامه غذایی حذف شوند چرا که باعث انسداد عروق خونی شده و در نتیجه جریان خون به مغز را کاهش می دهند.

درمان های طبیعی ضد پیری پوست

سلامت صورت و بدن برنامه جوانسازی بدن دارای هفت جزء است:

1. درمان های طب سوزنی

2. مکمل های گیاهی

3. مواد موضعی

4. تغذیه و رژیم غذایی

5. تیونا

6. رهایی از استرس/شرطی سازی ذهن

7. ورزش

8. سبک و محیط زندگی.

نه تنها جوان ماندن با تائوی سلامت غیرممکن نیست بلکه می توان با روشهای سلامت صورت و جوانسازی بدن که طی هزاران سال اصلاح شده و توسط بسیاری از بیماران تجربه شده است سالها جوان ماند.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*