راهکارهای طب سنتی برای باروری ناباروران


Dr. Ansari 28 مهر 1394 دقیقه مطالعه
راهکارهای طب سنتی برای باروری ناباروران

یکی از بیماری‏‌هایی که بسیار مورد توجه طب سنتی قرار گرفته است ناباروری و درمان‏‌های آن است. درمان ناباروری مستلزم صرف هزینه زیاد، صرف وقت بسیار و صبر است که موجب اعراض نفسانی بسیاری برای زوجین می‏‌شود و در ایران درمان ناباروری برای اکثر خانواده‏‌ها بسیار گران محسوب می‏‌شود چرا که پوشش بیمه‏‌ها در این زمینه کامل نیست.

تن ساز یکی از پزشکان طب سنتی ایرانی درباره ناباروری می‏‌گوید: در تشخیص ناباروری زن و مرد هر دو بررسی می‏‌شوند و طب ایرانی دارای روش‏‌هایی برای تشخیص علت ناباروری در زن یا مرد است که در تلفیق با روش‏‌های طب کلاسیک مورد بهره برداری قرار می‏‌گیرند.

در طب ایرانی بیش از 100 علت برای ناباروری عنوان شده است که از دید کل نگر این مکتب طبی و دخیل بودن سایر اعضا (قلب، مغز و کبد) در آن ناشی می‏‌شود. رحم در طب ایرانی در روند بیمار شدن دچار سوء مزاج شده گرم‏تر، سردتر، مرطوب تر و خشک‏‌تر از حد عادی می‏‌شود که بروز هر یک از این حالات موجب بروز بی کفایتی رحم خواهد شد و به این ترتیب قادر نخواهد بود فعل خود را به درستی بروز داده به انجام برساند که یکی از عوارض این حالت ناباروری محسوب می‏‌شود.

اگر مزاج رحم گرم‏تر از حالت طبیعی شود، زن احساس حرارت داشته، نبض وی تند شده، تشنه‏‌تر از قبل است و خون قاعدگی وی کم و غلیظ می‏‌شود و چنین رحمی قادر به نگهداشتن نطفه نخواهد بود.

در صورتی که به اسبابی خاص مزاج رحم به سمت سردی رود، نبض به کندی بزند، زن احساس یخ کردگی در واژن دارد و خون قاعدگی کم و سرد خواهد بود و ایام پاکی زن طولانی، این رحم نیز شرایط نگهداری نطفه را ندارد و از دیگر علایم این سردی، کاهش میل جنسی در زن، ادرار زیاد و روشن، سستی رحم و کسالت است.

در صورتی که فرد دچار خشکی رحم و واژن است، بروز خشکی در رحم، خون قاعدگی کم و زن دچار لاغری می‏‌شود و این رحم نیز قادر به نگهداری از نطفه نیست. حال اگر ترشحات رحم زیاد، ابتلا به عفونتها مکرر و خون قاعدگی زیاد باشد، زن مبتلا به سوء مزاج تر رحمی است که این رحم نیز به سبب وفور رطوبت بیش از نیاز قادر به نگهداری نطفه نخواهد بود. به خصوص این چنین رحمی در صورت لانه گزینی جنین کفایت نگهداری از جنین را با بزرگ شدن جنین نداشته، فرد دچار سقط مکرر می‌‏شود.

پس متوجه شدید که لزوم تعادل بین کیفیت گرمی و سردی، خشکی و تری لازمه حفظ مزاج صحی رحم است که موجب شرایط خوب رحمی برای لانه گزینی می‏‌شود، اینجاست که طب سنتی ایرانی در درمان برای رسیدن به تعادل قدم برمی‏‌دارد. البته ناباروری علل دیگری نیز دارد که از آن جمله علل عملکردی است مثل اختلالات دهانه رحم که موجب اختلال در رسیدن اسپرم به تخمک می‏‌شود یا توده‏‌هایی که در بافت رحم موجودند و موجب اختلال در لانه گزینی می‏‌شوند.

در بررسی علل مردانه نیز به همین ترتیب سوءمزاج‏ها دخیلند و همچنین علل عملکردی و علل خلقی(ژنتیکی) که هر یک جداگانه مورد بررسی قرار می‏‌گیرد و از علل دیگر در ناباروری، اعضای مشارک هستند که به سبب بیماری یا ضعف موجب نازایی در زن یا مرد خواهند شد. دستگاه تناسلی زن و مرد در ارتباط با اعضای رئیسه بدن مانند قلب و مغز و کبد است، همچنین در ارتباط با اعضایی مانند کلیه که مجاور اندام های تناسلی هستند نیز می باشد که از دیدگاه طب ایرانی ضعف یا بیماری هر یک موجب بیماری و ضعف دستگاه تناسلی خواهد شد.

همچنین طب سوزنی یکی از روش های درمان این گونه مشکلات می باشد که برخی از نمونه های درمان شده در سایت بیان شده است.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*