ماساژ کودک و فواید درمانی آن


Dr. Ansari 13 خرداد 1396 دقیقه مطالعه
ماساژ کودک و فواید درمانی آن
ماساژ شکلی از لمس‌درمانی است که طی چندین قرن پیش رواج داشته است؛ روشی قدیمی که به کودک احساس امنیت و اطمینان می‌دهد. حس لامسه یکی از اولین حواس تکامل‌یافته در انسان یا شاید همه انواع حیات است؛ حسی که برای هر موجود زنده ای که برای اولین بار با دنیای ناشناخته بیرون آشنا می شود، ضروری است.
 گفته می‌شود تأثیر لمس بیش از هزار کلمه است و کودکان با دریافت مقدار مناسبی از تماس فیزیکی بهتر رشد می‌کنند.
ماساژ به‌عنوان یک درمان برای کودک
استفاده از ماساژ برای کودکان و به‌ویژه نوزادان، به‌طور سنتی در بسیاری از کشورها رواج دارد. ماساژ می‌تواند به‌عنوان برطرف‌کننده استرس برای کودکان عمل کند؛ حتی زمانی که کودک مرحله نوزادی را پشت سر گذاشته باشد.
کودکان به دلیل ترس از مدرسه، مشاجرات خانوادگی یا حتی هنگام بازی با همسالان خود دچار استرس می‌شوند. این استرس می‌تواند موجب عدم تعادل در سیستم ایمنی و هورمونی کودک شود. ماساژ منظم می‌تواند استرس را در کودکان برطرف کرده و به‌نوبه خود به خواب و خلق‌وخوی بهتر کودک کمک کند.
کودکانی که توسط افراد بالغ لمس می‌شوند، اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته و در آینده روابط طولانی‌تری با اطرافیان خواهند داشت.
پاسخ کودک به ماساژ
کودکان به همه انواع ماساژ به‌طور مثبت پاسخ می‌دهند. اینکار معمولا با استفاده از روغن های گیاهی یا عصاره گیاهان انجام می شد تا تأثیر ماساژ را دوچندان کند. کودکانی که به طور منظم ماساژ دریافت می کنند، شادتر بوده، آرامش بیشتری دارند و اغلب در طول ماساژ به خواب می روند. اولین ماساژ کودک ممکن است به دلیل عدم آشنایی کودک با اینگونه لمس شدن، با اندکی ناراحتی همراه باشد، اما پس از مدتی کودک تجربه این گونه لمس را کسب کرده و واکنش مثبت نشان می دهد.
احتمالاً لمس شدن و احساس امنیت ناشی از آن باعث بروز اثرات درمانی این روش می‌شود. به خواب رفتن نوزاد در طول ماساژ نشان‌دهنده تأثیر مثبت آن در درمان است.
ماساژ نباید بیش از 15 دقیقه به طول بینجامد؛ زیرا ظرفیت توجه و حواس کودکان کم بوده و ماساژهای طولانی برای آن‌ها خسته کننده خواهد بود.
همچنان که کودک بزرگ تر می شود، ماساژ می تواند به طور ویژه در دست ها و پاها و به ویژه انگشتان دست و پا انجام شود.
مشکلاتی مثل استفراغ شیر، گریه های شبانه، حساسیت زیاد به سرما، كاهش اشتها، یبوست، اسهال، تب بالا، سرفه، دررفتگی مداوم مفاصل، چاقی، سردرد، عرق كردن در بستر، اشتهای نامنظم، دردهای  شكم، لكنت، گرفتگی بینی و تشنج از جمله مشکلاتی هستند که با ماساژ درمان شده یا تا حد زیادی بهبود می یابند.
آموزش ماساژ کودک در مطب دکتر انصاری انجام می شود.
تهران- ولیعصر   تلفن: 26767205-021 و 09106642920
برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*