نمونه بالینی درمان یائسگی زودرس با لیزرآکوپانکچر


admin 16 تیر 1398 دقیقه مطالعه
نمونه بالینی درمان یائسگی زودرس با لیزرآکوپانکچر

درباره یائسگی زودرس بیشتر بدانیم

متوسط سن یائسگی در ایران به طور طبیعی ۵۱ سال است، اما در برخی موارد یائسگی زودتر از این سنین اتفاق می‌افتد؛ در صورتی که یائسگی قبل از ۴۰ سالگی بروز کند به آن یائسگی زودرس گفته می شود. یکی از دلایل یائسگی زودرس، نارسایی زودهنگام تخمدانها است؛ اما نارسایی در تخمدان به معنای یائسگی نیست. در نارسایی زودرس تخمدان ها، عملکرد طبیعی تخمدان قبل از سن چهل سالگی متوقف می شود؛ چنین زنانی ممکن است همچنان قاعدگی را تجربه کنند، اما قدرت باروری بسیار کاهش می یابد. شیمی درمانی و پرتودرمانی، مشکلات ژنتیکی، بیماری های خود ایمنی، مصرف دخانیات، داروهای کاهش دهنده استروژن، مشکل تیروئید، آلودگی هوا و رژیم غذایی نامناسب از جمله عوامل بروز یائسگی زودرس هستند.
یکی از فاکتورهای مهم در تشخیص یائسگی زودرس، میزان هورمون محرک فولیکول یا همان FSH است. این هورمون تخمدانها را تحریک می کند تا استروژن بسازند؛ زمانی که هورمون استروژن کم شود، FSH افزایش می یابد و میزان FSH بالای ۴۰ نشان دهنده یائسگی است. میزان بالای هورمون LH و میزان کم هورمون استرادیول نیز نشان دهنده منوپاز یا همان یائسگی هستند.

 

بیمار س. ق‌.، ۳۸ ساله، با توجه به میزان FSH برابر ۸۹ از نظر متخصص زنان دچار یائسگی زودرس بودند و طبق نظر ایشان درمان خاصی برای آن وجود نداشت. ایشان در کمال ناامیدی به مطب مراجعه کردند و خوشبختانه پس از ۷ جلسه لیزرآکوپانکچر و لیزر موضعی تخمدان ها مجدداً پریود شدند و جواب آزمایشات نشان می دهد FSH بیش از ۸ برابر کاهش یافته و به میزان ۸ واحد رسیده است.درمان جهت افزایش ذخیره تخمدان ادامه می یابد.

 

 

 

 

FSH: 89.4 ➡ ۸٫۵

LH: 36.1 ➡ ۵٫۴

 

 

۰۹۱۰۶۶۴۲۹۲۰

۰۲۱-۲۶۷۶۷۲۰۵

تلگرام: DrAnsariClinic@

اینستاگرام: Dr.Abbas_Ansari@

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*